Společnost pro trvale udržitelný život

Aktuality STUŽ

Aktuality STUŽ je emailový zpravodaj, který vychází přibližně jednou za 2 týdny a přináší aktuality pro členy a příznivce STUŽ. Přihlaste se k jeho odběru vyplněním jednoduchého formuláře zde.

Archiv doposud vydaných Aktualit STUŽ.

Staňte se členem STUŽ

Není nic jednoduššího, než se přihlásit.

Informace o podmínkách členství

On-line přihláška za člena STUŽ

 

STUŽ na sociálních sítích

Sledujte nás také na sociálních sítích - tam najdete aktuální informace a zajímavosti

Facebook

Twitter

Skupina padesáti významných evropských ekonomů varovala podle zprávy agentury AFP před klimatickými švindly, o které se pokoušejí některé evropské vlády, když v rámci předkládaných národních alokačních plánů žádají zvýšit množství povolenek pro vypouštění skleníkových plynů. "Naše analýzy ukazují, že navrhované alokace jsou příliš laxní a nevytvářejí adekvátní pobídky ke snížení emisí nebo k financování investic, které by pomohly rozvojovým zemím k redukcí emisí," uvedl pro AFP profesor Michael Grubb Cambridge University.

Už pro rok 2005 byly vydány povolenky na vypouštění skleníkových emisí v míře, která přesahovala reálné potřeby znečišťovatelů. Přesto mnoho členských států předložilo Evropské komisi alokační plány na léta 2008-2012, které opět požadují nepřiměřeně mnoho emisních povolenek.

Selhání Římana a Kalaše "zvětšuje díru v potápějící se lodi" Odstrašujícím příkladem tohoto krajně nezodpovědného přístupu jsou právě česká ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu, která navrhují razantně zvýšit povolené exhalace oxidu uhličitého z elektráren, hutí, cementáren, chemiček atd. o bezmála 20 milionů tun ročně v návrhu národního plánu pro druhé kolo obchodování s emisemi. Znečištění vypouštěné českým průmyslem v posledních letech kleslo z 91 na 82 milionů tun. Ministři Kalaš (bezpartijní) a Říman (ODS), ale návrhují povolil vypouštění téměř 102 milionů tun skleníkových emisí, tedy v přepočtu na jednoho obyvatele druhé nejvyšší znečištění ze 23 zemí EU, které zatím svůj plín zveřejnily.

 

"Pokud tento návrh vláda schválí, máme naději stát se nejhorším producentem oxidu uhličitého na hlavu v celé Unii. Jde o naprosté selhání ministra životního prostředí, který je za ochranu klimatu v ČR zodpovědný,“ říká Jan Rovenský z českého Greenpeace.

Ačkoli účelem alokačního plánu má být snížení skleníkových exhalací, prosazují ministři Říman a Kalaš povolit zvýšení o téměř 20% a jejich podřízení navíc ještě nalhávají veřejnosti, že údajně "plán ... vyjadřuje zájem České republiky přispět ke snižování vlivu vyspělých ekonomik na změny klimatu na Zemi." Autorkou tohoto pozoruhodného výroku aspirujícího na nominaci do ankety Zelená perla roku je náměstkyně ministra životního prostředí paní Rut Bízková.

Programový ředitel Hnutí DUHA Vojtěch Kotecký však hodnotí návrh plánu zcela opačně než paní Bízková: "Ministři se vědomě rozhodli, že s vysokým českým znečištěním naprosto nic dělat nebudou, naopak jej ještě zhorší.“ Obrazněji nezodpovědné chování ministrů Kalaše a Římana popsala Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku: „Ministři se bez váhání rozhodli zvětšit díru v potápějící se lodi. Osud obyvatel podpalubí je jim natolik lhostejný, že se jím jednoduše odmítli zabývat."

Ekologické nevládní organizace Greenpeace, Hnutí Duha, Centrum pro dopravu a energetiku na rozdíl od ministrů prosazují, aby obchodování s emisemi skutečně sloužilo svému účelu – ke snížení znečištění. Žádají, aby se množství povolených emisí snížilo na 78 miliónů tun, tedy cca 95% skutečných loňských emisí. Zároveň navrhují v průmyslových odvětvích, kde je to možné, použít k rozdělování povolenek mezi podniky tzv. benchmarkingu a 10% povolenek nepřidělovat podnikům zdarma jako dosud, ale prodávat je v aukci.

Český klimatický švidl obsažený v návrhu alokačního plánu ministrů Kalaše a Římana je do očí bijící. Nyní má možnost se k němu vyjadřovat veřejnost, a tak doufám, že ta projeví více soudnosti než oba páni ministři a jejich náměstci. Když pro nic jiného, tak abychom se nemuseli stydět za prolhanost vlády své země, která by návrh v takové nestydaté podobě odeslala Evropské komisi.

MUDr. Miroslav Šuta

Autor je odborný konzultant v oblasti ekologických a zdravotní rizik

Koncem listopadu byla ve Francii zveřejněna historicky nejrozsáhlejší epidemiologická studie zabývající se zdravotním stavem obyvatel žijících v okolí spaloven odpadů. Studii zpracoval tamní národní zdravotní institut (Institut National de Veille Sanitaire - INVS), který u lidí žijících delší dobu v blízkosti spaloven odpadů prokázal zvýšené riziko onemocnění rakovinou. Francouzská organizace Centrum nezávislých informací o odpadech (CNIID - Centre d'Information Indépendante sur les Déchets) v reakci na zveřejněnou studii vyzvala k moratoriu na výstavbu spaloven odpadů ve Francii.

Rozsáhlá studie INVS zahrnovala výzkum zdravotního stavu 1000 osob ve čtyřech oblastech Francie, kteří po delší dobu žili v okolí spaloven odpadů. Výzkum prověřoval výskyt rakoviny u lidí žijících v okolí spaloven v 80. letech a konstatoval, že v 90. letech (se zpožděním 5 až 10 let) se u sledovaných osob statisticky významně zvýšilo riziko onemocnění některými typy rakoviny. Zejména bylo prokázáno vyšší riziko onemocnění rakovinou prsu u žen, rakovinou jater, ale i dalších forem zhoubných nádorů.

Organizace CNIID v reakci na zveřejněné výsledky studie vyzvala k moratoriu na výstavu spaloven odpadů ve Francii. "Požadujeme okamžité zrušení stávajících plánů na výstavbu nových spaloven odpadů ve Francii. Průmysl už nadále nemůže lhát škodlivých účincích spaloven na zdraví lidí. Je čas zastavit tuto zastaralou a nebezpečnou technologii", uvedl Sébastien Lapeyre z organizace CNIID.

"V době, kdy WHO nazývá růst výskytu rakoviny epidemií, je nezodpovědné, že francouzská vláda pokračuje v podpoře této technologie, která je nebezpeční a která brání rozvoji jiných metod nakládání s odpady. Politici musí skoncovat s podporou spaloven a zpracovat ambiciózní strategie prevenci vzniku odpadů," uvedl ředitel CNIID Eric Gall.
Právě francouzská vláda se totiž v současnosti pokouší vylepšit právní postavení spaloven odpadů. Podporuje návrh Evropské komise na přeřazení spaloven odpadů z kategorie "likvidace" do kategorie "využití" odpadů, který je obsažen v právě projednávané nové odpadové směrnici EU.

Proti návrhu Komise podporované zejména Německem a Francií se ale staví celá řada jiných zemí, včetně České republiky, které se obávají, že změna statutu spaloven odpadů by otevřela možnost těžko kontrolovatelného vývozu odpadů z bohatších částí EU do chudších. Členské státy EU mají totiž jen velmi omezené možnosti bránit se dovozu odpadů za účelem jejich využití, protože by tím narušovaly společný evropský trh.

Proti návrhu Komise podporovaného vládou Francie se během projednávání směrnice postavili i europoslanci, kteří také schválili pozměňovací návrhy pro zavedení střednědobých cíle pro evropskou politiku prevence vzniků odpadů.

Evropská sdružení nevládních ekologických organizací EEB a Přátelé Země navrhují, aby směrnice stanovila v EU za cíl dosažení 70 procentní míry recyklace odpadů do roku 2020. Dále navrhují, aby po roce 2025 bylo zakázáno jak skládkování, tak spalování materiálů, které lze znovu využít, recyklovat nebo kompostovat. To se samozřejmě setkává s odporem firem provozujících skládky a spalovny odpadů

Ing. arch. Martin Říha ve svém článku vyjadřuje k oběma dokumentům

Na www-stránkách Ministerstva pro místní rozvoj  byly v 11/2006 zveřejněny materiály EU „Stav a perspektivy území Evropské unie“ a „Územní agenda EU“ jako výchozí podklad pro stanovení rozvojového potenciálu EU, charakterizující stav, zdroje a limity všestranného, ale udržitelného rozvoje EU, vyplývající z vlastností území tohoto společenství.

Odbor územního plánování MMR současně vyzval vybrané subjekty v České republice, aby se vyjádřily k otázkám, zda:

§         souhlasí se strukturou dokumentu „Územní agenda EU“,

§         cíle uvedené v „Územní agendě EU“ splňují jejich očekávání,

§         „Územní agenda EU“ představuje rozumné spojení strategických a akčních aspektů,

§         priority uvedené v kapitole 2 „Územní agendy EU“ představují vhodnou rovnováhu zejména s ohledem na:

o       ekonomické, sociální a ekologické aspekty

o       regionální versus městské a venkovské aspekty

§         považují hlavní akce popsané v kapitole 3 „Územní agendy EU za přijatelné

§         existuje vhodná rovnováha mezi akcemi na úrovni „Územní agendy EU“ a na úrovni jednotlivých států.

 

Dokument má být předložen v květnu 2007 společnému jednání ministrů odpovědných za územní plánování a regionální rozvoj zemí EU v Lipsku (SRN).

 

Přestože výzva směřuje žádost o odpovědi pouze na dokument „Územní agenda EU“ a nepožaduje vyjádření k oběma zveřejněným materiálům, přestože spolu úzce souvisejí a navazují na sebe, v dalších částech tohoto materiálu je obsaženo vyjádření k oběma dokumentům právě vzhledem k jejich věcné, teritoriální i časové provázanosti.

 

A.    Stav a perspektivy území Evropské unie

1.      Struktura (osnova) tohoto dokumentu obsahuje sice všechna témata důležitá pro udržitelný rozvoj, nicméně v ne zcela vhodné hierarchii hodnot a významů. Zatímco „antropogenní prvky“ v území (sídla, ekonomická, občanská, sociální, dopravní a technická infrastruktura) prolínají všemi kapitolami osnovy, „přírodní prvky prostředí“, příroda, krajina, další složky životního prostředí jsou, ačkoliv plošně tvoří většinu území Evropy, navíc nelogicky spolu s kulturou, popsány jen v jediné kapitole 2.5., a to ještě v kontextu, prozrazujícím přesvědčení autorů o podřízenosti tohoto subsystému ostatním - antropickým subsystémům (pouze jako jakýsi další možný „zdroj růstu“ - potenciál pro ekonomické využití pro těžbu surovin a vody, pro cestovní ruch apod., prostě pro lidské potřeby). Neuznává tuto hodnotu jako hodnotu „samu o sobě“, jako primární předpoklad lidské existence, poznání, duševní i fyzické rovnováhy, kolébky lidstva jako specifického živočišného druhu, jehož „hnízdem“ jsou lidská sídla se sice složitějšími, ale přesto archetypálními podobnými projevy metabolismu a komunikace s vnějším přírodním prostředím prostřednictvím toků materiálů, energií, informací a genů, které je třeba nejen využívat, ale především chránit. Za filosoficky korektní a koncepčně správnější bychom považovali zařazení samostatné hlavní kapitoly o životním prostředí a v tom podkapitol o přírodě a krajině do části B. 2. hned po subkapitole „2.1. Obecný výhled“ jako další úvodní subkapitolu (rozhodně před úzce zaměřenou antropocentrickou subkapitolu 2.2. Růst a inovace) a daleko více ji rozvést.

2.      Při četbě osnovy tohoto materiálu je čitateli hned zřejmější, proč materiál „Politika územního rozvoje ČR“ tak zoufale postrádá kapitolu či alespoň důstojnou zmínku o onom „přírodním subsystému“, se kterým by se měl onen „antropogenní systém“ v území komplementárně doplňovat a překrývat, aniž by si navzájem „překážely“. Inspirace pochází nepochybně odsud, zde je ovšem jenom potlačen, tam chybí úplně. Podcenění tohoto subsystému v některých evropských dokumentech, přestože se v mnohých kapitolách podobně jako koncepční materiály české zaklínají „udržitelným rozvojem“ jako nepochopeným nebo formálním (protože pro podporu z fondů EU nutným) prázdným módním zaklínadlem, se bohužel stává běžným atributem zpracovávaných koncepcí.

3.      Subkapitola o růstu a inovacích by měla být formulačně precizována tak, aby bylo v souladu s Lisabonskou strategií mimo jakoukoliv pochybnost zřejmé, že se nejedná o „neomezený růst materiálových a energetických nároků výroby a spotřeby“, ale takový růst kvality života, který provází právě odpoutání („decoupling“) od těchto dlouhodobě neudržitelných trendů. Tedy uspokojování skutečných, ne uměle reklamou vygenerovaných pseudopotřeb, spojených s plýtváním omezenými zdroji a ničením životního prostředí, přírody a krajiny.

4.      Je s podivem, že se o přírodě a krajině ani v tomto antropogenním pojetí dokumentu nehovoří jako o součásti „národního bohatství“, což by bylo v mnohých ohledech lepší indikátor životní úrovně, než HDP. Dokonce se o nich nemluví ani v kontextu  ekonomického využití jejich potenciálu pro regeneraci lidských sil, odpočinek, rekreaci, lázeňství a dalších „soft“ forem, které mohou být předmětem inteligentního a přírodu i krajinu nepoškozujícího podnikání a tvorby zisku. Přitom při relativní malosti rozlohou i počtem obyvatel a chudobě Evropy na nerostné a energetické zdroje se jedná (spolu s historickým kulturním dědictvím) o jedinečnou atraktivitu, kterou by bylo záhodno chránit i jako nevyčerpatelný ekonomický zdroj, bude-li využíván osvíceně, šetrně, pro cestovní ruch. V globálním měřítku je v tomto ohledu Evropský kontinent oblastí stejně atraktivní, jako jsou památky a příroda jiných než křesťanských náboženství a hospodářských systémů z jihovýchodní či východní Asie, Afriky, Latinské Ameriky, jak ukazuje sílící proud turistů z těchto oblastí do Evropy vč. ČR. Přitom pozornost se neprávem a se znepokojením zaměřuje jen na imigraci obyvatel z těchto oblastí do Evropy a Severní Ameriky.

5.      Českému čtenáři a zejména tvůrcům politiky územního rozvoje ČR by nemělo uniknout, že vedle již rozvinuté urbanizační osy Západní Evropy, tvořené oním pověstným „banánem“ sahajícím od jihovýchodní Anglie přes holandské, belgické a severofrancouzské  přístavy a území těchto zemí přes střední a jižní Německo, Rakousko, Švýcarsko až do severní Itálie, se po integraci dalších zemí střední a východní Evropy do EU již vytvářejí zárodky dvou dalších - severojižních os - od jižní Skandinávie, přes Dánsko, Hamburg, Berlín a Drážďany v Německu a přes ČR dál na jihovýchod na Brno, Vídeň, Bratislavu a Budapešť a do Slovinska a další od Helsinek ve Finsku a od Petrohradu v Rusku přes bývalé Pobaltské republiky SSSR, Varšavu, Katovice v Polsku, naše Ostravsko, ale i západní Slovensko dále do Maďarska a Rakouska. Tomu by měla odpovídat i orientace a priority v doplňování evropské dopravní infrastruktury vč. tranzitu přes ČR. Poloha ČR „v srdci Evropy“ velí dobře vážit, jakými mody dopravy tyto zvýšené nároky na dopravu uspokojovat tak, aby vyhovovaly oprávněným požadavkům na růst kapacity, ale i ohledům na životní prostředí v naší zemi. V tomto kontextu a s přihlédnutím k úvahám o dopravě v jiných kapitolách materiálu nelze vyloučit, že po zvážení kontinentálních a globálních souvislostí budou muset i naši environmentalisté vzít „na milost“ únosnou míru zlepšení plavebních podmínek na Labi i pro přístup k Dunaji a realističtěji posuzovat i snahy MD po odstranění zaostání dálniční sítě ČR - tedy místo kategorického „ne“ hledat optimální způsoby a trasy, jak uspokojit oba veřejné zájmy.

6.      Z obsahu a pojetí některých kapitol je zřejmé, že dokument vznikl pod redakční supervizí Finska jako země předsedající EU. Projevuje se to jednak tím, že Finové mají tradičně dobrý vztah k přírodě a krajině, ve své zemi mají daleko méně konfliktů mezi zájmy na rozvoji a na ochraně zděděného přírodního i kulturního dědictví, takže předpokládají, že tomu tak je i jinde v Evropě a někde výraznou odlišnost problémů silně urbanizovaného a dopravou přetíženého prostoru západní a střední Evropy zjevně nedoceňují a v textu nezdůrazňují. Nemají za sebou (až na krátkou zkušenost s okupací a válkou se SSSR) „reálsocialistickou etapu“ vývoje, jakou prošly transformující se země - noví členové EU z bývalého „socialistického bloku“ ani nemusí řešit problém intenzivní tranzitní dopravy přes svou zemi. Mají prostě jiné starosti a někde je to na textu znát.   

7.      Jinak ovšem k dalšímu pojetí (struktuře i obsahu kapitol) tohoto materiálu nemám připomínek - obsahuje vše podstatné, co by takový materiál měl obsahovat, i když někde jen v náznaku, což může být dáno i snahou o hutnost a stručnost.

 

B.    Územní agenda Evropské unie

1.      Již při čtení první kapitoly o cílech a obecném pojetí v územních souvislostech, odst. 3 na str. 3 „naskakuje“ zasvěcenému českému čtenáři obava z různého výkladu pojmu „konkurenceschopnost“ Evropy v globálním kontextu. Zatímco osvícení čtenáři s širokým filosofickým a kulturním přehledem (a nadhledem) jej vnímají v nejširším kontextu bytí, včetně duchovní, kulturní a environmentální dimenze, kvality fyzického i sociálního prostředí, mnozí jiní jej vnímají jen v úzce ekonomické dimenzi výroby a obchodu a zmíněné širší rámce ne-li ignorují, pak alespoň podceňují (jako „třešinku na dortu, který se teprve musí upéct“ - vzpomínáte?). Je třeba zdůrazňovat konkurenceschopnost Evropy v globálních souvislostech jako cíl v tom nejširším pojetí.

2.      V kapitole druhé o prioritách územního rozvoje je třeba zdůraznit více potřebu a podporu relativně autonomních regionálních okruhů oběhu hmot a energií, nikoliv zcela uzavřených, ale přeci jen co nejúspornějších v generování dopravních nároků. Lze to nejlépe učinit doplněním textu v kapitolách 2.1. a 2.2. Má to význam nejen pro ochranu životního prostředí, ale i pro vyváženost ekonomického rozvoje center osídlení a jejich venkovského zázemí a dokonce i z hlediska funkčnosti a bezpečnosti při mimořádných událostech - přírodních a lidmi způsobených krizích či katastrofách. Na nadregionální a mezistátní úrovni by měly být podporovány z veřejných prostředků jako veřejný zájem především přenosy nápadů, myšlenek, idejí, nikoliv „ingotů“. Tím by se orientovala podpora v souladu se zájmem na ochraně životního prostředí na rostoucí nároky na spoje, informační technologie ap. víc než na klasickou dopravní infrastrukturu pro masivní přesuny hmot a lidí.

3.      Bod 21 v kapitole 2.6. Posílení ekologických struktur a kulturních zdrojů na str. 5 by neměl vyznít tak, že služby pro cestovní ruch   mají být rozvíjeny jen tam, kde pro jiné ekonomické aktivity nejsou příznivé podmínky („když už nic jiného nezbývá“). Je to plnohodnotná ekonomická aktivita pro celé území kontinentu. V územích s vysokou hodnotou zachované přírody a krajiny je potřeba i cestovní ruch a služby pro něj regulovat v zájmu zachování tohoto přírodního potenciálu a nepřetížit je. Proto je tento bod nutno přinejmenším chápat a interpretovat vždy v kontextu ostatních bodů této subkapitoly.

4.      V kapitole 2 o prioritách evropského územního rozvoje postrádám konkrétnější náměty na účelnou dělbu některých kontinentálních aktivit mezi evropskými státy a regiony, s využitím jejich specifických přírodních podmínek (klimatu, stability geologického podloží, terénní morfologie) nebo hustoty osídlení (např. pro vedení důležitých dopravních koridorů, umisťování zdrojů jaderné energetiky a úložišť vyhořelého jaderného paliva, obnovitelných zdrojů energie), stejně jako společné zájmy na ochraně některých území v celoevropském zájmu (příroda a krajina, evropská rozvodí a hlavní pramenné oblasti a zdroje pitné vody ap.). České republiky by se týkalo hned několik takových aspektů územního rozvoje Evropy (tranzitní doprava východ - západ Evropy raději nížinami severního Německa a Polska a údolím Dunaje v Rakousku, než přes ČR s jejími hraničními horami, a to jak v zájmu nižších energetických nároků, tak ochrany životního prostředí a vodních zdrojů na rozvodí tří moří obklopujících Evropu, větší finanční spoluúčast Evropy na ochraně přírody, památek, vod v ČR jako společného celoevropského zájmu ap.).

5.      Dokument nepostrádá obecné vědomí souvislostí vývoje v Evropě v globálním kontextu, ale podle mého názoru by měl více pozornosti a konkrétním vazbám věnovat „blízkému okolí“ EU, zejména nestabilním částem Balkánu, Turecku, Bělorusku, Ukrajině, Moldávii a Rusku a jejich možnému vývoji. Ten může vnést do vnímání evropských problémů zcela jiný pohled a při nepřipravenosti podobné potíže, jaké provázely Evropu při rozšíření na dnešní „pětadvacítku“ po pádu „železné opony“. Dnes „končí evropský svět“ na východě a jihovýchodě na hranicích Pobaltských republik, Polska, Slovenska, Maďarska a Slovinska a jejich pohraničí je vnímáno jako periferie Evropy. Tak tomu ovšem nebude věčně a lze předpokládat, že ani ne dlouho. Evropa by na to měla být připravena lépe právě ve svých rozvojových dokumentech takovéhoto typu.

6.      Je-li v úvodu dokumentu „Územní agenda EU“ charakterizována jako akční a realizační plán pro řešení stavu a problémů definovaných v souvisejícím dokumentu „Stav a perspektivy území Evropské unie“, pak bohužel musím konstatovat, že nepokrývá celou bohatost problémů charakterizovaných v tomto výchozím dokumentu. Zabývá se také mnohem více procedurálními mechanismy, než skutečnými věcnými a teritoriálními problémy území EU, takže připomíná (ve sportovní hantýrce) spíče úvodní nadechnutí, než vlastní (sportovní) výkon.

    

C.    Shrnutí - závěr

 S přihlédnutím k výše uvedeným připomínkám tedy odpovídám na Ministerstvem pro místní rozvoj položené otázky takto:

 

§         Vzhledem k výhradám uvedeným v bodech A1, B5 a B6 s dosavadní strukturou dokumentu „Územní agenda EU“ nesouhlasím a považuji to za zásadní, zatímco se strukturou dokumentu „Stav a perspektivy území EU“ lze vyslovit při zohlednění připomínek ad A1 a B5 podmínečný souhlas.

§         Ve stávající podobě cíle uvedené v dokumentu „Územní agenda EU“ nesplňují očekávání, která s projednáním a přijetím takového dokumentu orgány a státy EU spojuji.

§         „Územní agenda EU“ nepředstavuje podle mého názoru v současné podobě rozumné spojení strategických a akčních aspektů.

§         Priority uvedené v kapitole 2 zatím nepředstavují žádoucí rovnováhu základních tří pilířů udržitelnosti vývoje ani harmonického vývoje regionů, měst a venkova.

§         Akce popsané v kapitole 3 „Územní agendy EU“ jsou sice přijatelné jako vytváření struktur a mechanismů pro tvorbu a realizaci společné územní politiky, ale neobsahují žádné konkrétní územní problémy s návrhy na jejich řešení. Neobsahují tedy to, co by státy nejvíce zajímalo k formulování celoevropských zájmů se vztahem k jejich území a naopak k ochraně jejich specifických zájmů v celoevropském kontextu. To považuji za největší nedostatek materiálu, přičemž výslovně konstatuji, že i nedokonalý, místem vzniku a autorstvím poznamenaný subjektivní názor na konkrétnější problémy a jejich řešení by byl pro další diskusi v orgánech EU, v členských státech a ve veřejnosti více užitečným přínosem, umožňujícím směřování ke konsensu, než ponechání „akčního plánu“ v této obecné a pouze institucionální poloze.

§         Z týchž důvodů se zatím nedomnívám, že by materiál obsahoval rovnováhu mezi akcemi na úrovni „Územní agendy EU“ a zájmy na úrovni jednotlivých členských států. Ty očekávají pragmatičtější a uchopitelnější výstupy pro své politiky územního rozvoje, než je dokument zatím schopen poskytnout.

 

Závěrem považuji za zcela klíčový požadavek, aby do dotváření podobných materiálů byly v ČR zapojeny nejen orgány státní správy a samosprávy, odborné instituce a organizace vědy a výzkumu, ale i veřejnost a NGO’s. Zejména když je výkon státní správy již téměř půl roku ochromen politickou situací bez vlády poctěné důvěrou Parlamentu je třeba alespoň přechodně posílit prvky přímé demokracie při správě veřejných záležitostí, zejména týkají-li se takovýchto klíčových materiálů, které by mohly předurčit územní vývoj České republiky v širokém územním kontextu na dlouhou dobu dopředu.

 

 

V Praze dne 23. listopadu 2006                                              Ing. arch. Martin Říha

Vedení plzeňské radnice (koalice ODS, KDU-ČSL a Pravé volby pro Plzeň) je připraveno zlikvidovat regionální systém integrované dopravy na Plzeňsku. Plzeňští radní plánují zrušení společnosti Plzeňský holding, která doposud projekt zajišťuje a částečně také finančně podporuje. Náměstek primátora Plzně zodpovědný za oblast životního prostředí Petr Náhlík (KDU-ČSL) pro Mf Dnes uvedl: "Pokud se nepovede do půl roku převést organizaci projektu na Plzeňský kraj, město je připraveno systém zrušit".

Primátor města Plzně Pavel Rödl (ODS) prý doufá, že se systému integrované dopravy ujme krajský úřad. Jenže jednání o převzetí projektu proběhla prý zatím bez výsledků. Důvod je jasný z vyjádření primátorova náměstka Náhlíka pro Plzeňský deník: "Systém dotují asi 20 miliony ročně jen Plzeňské městské dopravní podniky a Holding, tedy firmy města. Je oprávněné chtít, aby si výdaje převzal na sebe kraj, když integrovaný dopravní systém působí i mimo Plzeň." Jenže integrovaný systém nezahrnuje celý Plzeňská kraj, a tak se stejně oprávněně mohou třeba radní z Klatov, Domažlic nebo Tachova bouřit proti tomu, aby kraj financoval projekt, z něhož bude mít největší profit zrovna největší a nejbohatší město kraje - Plzeň.

Dopravou způsobený hluk a znečištění ovzduší dlouhodobě překračuje platné normy pro životní prostředí a zkracuje život tisícům obyvatelům města Plzně. Dalo by se tedy předpokládat, že město bude činit rázné kroky pro zlepšení kvality života svých obyvatel. Městský rozpočet sice činí téměř 5 miliard korun, ale na zachování integrovaného dopravního systému je zřejmě radním městských peněz líto.

Našli jich však dost pro sebe, aby se poprvé v historii všech devět radních zaměstnalo (za několikanásobek průměrného platu) ve funkcích primátora, jeho náměstků nebo uvolněných členů Rady. Část z nich si našla i slušně placené "vedlejšky" pro sebe a své stranické kolegy , např. v řídících orgánech městem ovládané Plzeňské teplárenské a.s.

A tak zatímco jiné regiony Evropy své integrované dopravní systémy rozvíjejí a zdokonalují, ten plzeňský má bohužel na kahánku. Plzeňští radní mají zřejmě "jiné priority" ...

Miroslav Šuta

Hned 2. 1. uspořádala STUŽ zajímavou a hojně navštívenou diskusi. Podrobnosti najdete v tomto článku.

Praha - 2. 1. 2007 – Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou schválila v prosinci  Poslanecká sněmovna, se významným problémem znečištění ovzduší stává prašný aerosol. Poslední měření prováděné na území České republiky ukazují, že zhruba třetina území České republiky je zatížena nadlimitními koncentracemi těchto malých prachových částic. V této jedné třetině území žije asi 66 procent obyvatel. Nejvíce je postiženo Ostravsko, velká města vč. Prahy, ale i části Středočeského, Ústeckého a Jihomoravského kraje (Znečištění ovzduší na území ČR v roce 2005, ČHMÚ, ÚOČO, 2006).

Problematika znečištění ovzduší prachem byla námětem besedy, kterou 2.1.2007 uspořádala Společnost pro trvale udržitelný život v prostorách Domu vědeckotechnických společností na Novotného lávce v Praze. Hlavní zájem byl soustředěn na význam jemných prachových částic, které jsou vdechovány a pronikají do nejzazších částí dýchacích cest. Jejich prostřednictvím mohou vstupovat do lidského organismu na ně vázané agens, které uplatňují vliv podle svého složení. Nebezpečnost těchto částic je způsobena především tím, že jsou na ně zachyceny nebezpečné chemické látky jako např. polycyklické aromatické uhlovodíky, těžké kovy a další nebezpečné látky, které poškozují organismus.

Na besedě zazněly výsledky některých posledních českých výzkumů vlivu prachu na  vývoj a zdraví dětí a reprodukční zdraví obyvatel Prahy, Teplic a Prachatic, které přednesl Dr. Radim Šrám, a z publikací WHO, týkajících se vztahů koncentrací znečištění jemnými částicemi prachu a zdravotního stavu, statisticky zjištěného na velkých populačních skupinách ve Spojených státech, v evropských městech i v rozvojových zemích, s projevy v celkové úmrtnosti a úmrtnosti na nemoci oběhové, srdeční a dýchací (např. Fact Sheet EURO/04/05, WHO, Europe), jak uvedla MUDr. Eva Rychlíková.

Z přednesených příspěvků vyplynulo, že zvýšená koncentrace prachových částic způsobuje řadu onemocnění. Z krátkodobých účinků jsou významné především vyšší nemocnost dětí i dospělých na respirační choroby, nepříznivé účinky na kardiovaskulární systém s vyšším rizikem  úmrtnosti. Dlouhodobé účinky jsou zejména snížení plicních funkcí u dětí i dospělých, růst onemocnění dolních cest dýchacích, zpomalený růst vč. zrání kostí, snížení předpokládané délky dožití.

Zdrojem prachových částic je především doprava a lokální vytápění. Příspěvek průmyslových stacionárních zdrojů se až na výjimky podařilo za posledních 15 let výrazně snížit. To se však nedaří u automobilové dopravy, která naopak výrazně narůstá. Příspěvek z lokálního vytápění, který se podařilo dočasně snížit přechodem od tuhých paliv na paliva ekologicky příznivější, se v posledních letech opět zvyšuje. Promítlo se tak zvýšení cen těchto paliv a návrat řady domácností k pálení nekvalitního uhlí či dokonce odpadu.

Zástupci Ministerstva životního prostředí informovali o výsledcích měření monitorovacího systému Českého hydrometeorologického ústavu. Měření prachových částic o velikosti 10 mikrometrů (označované PM10 ), které  probíhá na 137 monitorovacích stanicích, ukázalo časté překročení imisních limitů pro tuto frakci. Na 93 stanicích byl překročen 24 hodinový imisní limit (50 mikrogramů/m3) a na 31 stanicích roční imisní limit (40 mikrogramů/m3). Česká republika tak neplní požadavky dané Evropskou legislativou, která se navíc má ještě zpřísnit. Od roku 2014 EU plánuje zavést limity pro  jemné prachové o velikosti 2,5 mikrometrů, tzv. PM2.5,  které jsou zdraví ještě škodlivější než PM10, neboť se nezachycují na sliznicích a chloupcích v dýchacích cestách, dostávají se hlouběji do a pronikají snáze do krevního oběhu. Limit má být  dle EU 25 mikrogramů/m3, ale tento limit podle zdravotních průzkumů zdaleka není optimální.

MUDr. Miroslav Šuta, odborník STUŽ na toxické látky k tomu říká: „Evropská komise navrhla limit pro jemný prašný aerosol ve výši 25 mikrogramů/m3, ačkoli vážná zdravotní rizika představuje jemný polétavý prach už přibližně při polovičních hodnotách - od 12 mikrogramů/m3. Evropská komise tak vědomě ignorovala výsledky rozsáhlého vědeckého výzkumného programu (CAFE - Čistý vzduch pro Evropu), který doporučil stanovení limitu mezi 12 a 20 mikrogramy/m3. Problém znečištění ovzduší prachem je velice závažný proto, že má bezprostřední dopad na zdraví obyvatel, a odborníci odhadují, že znečištění ovzduší způsobuje ročně předčasnou smrt asi 370 tisíc Evropanů  a 8-10 tisíc Čechů. Každý obyvatel EU ztrácí v průměru asi 10 měsíců života právě proto, že vdechuje znečištěný vzduch."

Zvláště znepokojivý je trend, kdy koncentrace prašného aerosolu v ovzduší každoročně stoupají a přes přijatá opatření se tento nárůst nedaří zastavit. Je tedy otázkou, nakolik jsou tato opatření účinná.

„Prakticky všechny pražské monitorovací stanice vykazovaly v období 1999 - 2003 nárůst koncentrací  PM10  a PM2.5. V Praze je jeho hlavním zdrojem doprava, stacionární průmyslové zdroje se podařilo omezit,  stejně jako změnit vytápění domácností tuhými palivy na pro životní prostředí příznivější způsoby.  Za této situace jsou absurdní návrhy obsažené v Integrovaném krajském programu snižování emisí znečišťujících látek, který připravil Magistrát hl. m. Prahy. Ten totiž chce znečištění ovzduší snižovat především tím, že vybuduje kapacitní komunikační systém, který zavede do širšího centra Prahy ještě více automobilů,“

 říká Ing. Eva Tylová, místopředsedkyně STUŽ a zastupitelka hl.m. Prahy za Stranu zelených.

.

Ing. Eva Tylová, místopředsedkyně Společnosti pro trvale udržitelný život

Kontakt:www.stuz.cz, tel. 776088244, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Včera (24. ledna) jsme se naposledy rozloučili s naším zakládajícím členem ing. Jaroslavem Stoklasou. Martin Říha při této příležitosti napsal hezkou vzpomínku.

Ing. Jaroslav Stoklasa, CSc.

+  12. ledna 2007

Ta zpráva byla překvapivá a neuvěřitelná jako blesk z čistého nebe. Ještě den před oním nešťastným 12. lednem 2007 jsem od Jaroslava dostal e-mailovou poštou pochvalu za zpracování konceptu stanoviska Společnosti pro trvale udržitelný život. Jarda v něm byl laskavý a tolerantní, zcela v jeho obvyklém tónu a s brilantním vyjadřováním na počítači, nesamozřejmým u více než osmdesátníka. Za každým slovem jsem viděl jeho tvář, soustředěnou a plnou empatie, jako vždy při osobním styku....

Poprvé jsem se s Jaroslavovým jménem setkal při četbě jeho polemického článku v novinách na konci 70. let minulého století. Týkal se záměru výstavby nového objektu na vrcholu Sněžky, ke kterému měl věcně logické a v článku pregnantně vyjádřené výhrady. Zaujal mne svou kuráží, s jakou kritizoval v tehdejších poměrech nezvykle „oficiální“, státem podporovaný nápad. Ač Pražan, pracoval tehdy na pracovišti ČSAV v Českých Budějovicích a tam jsem mu také v reakci na článek napsal. Cítil jsem, že ho moc lidí nepochválí a přišlo mi slušné dát mu vědět, že s ním jiní lidé souhlasí. Překvapilo mne a dojalo, že mi písemně odpověděl a poděkoval. Byl jsem tehdy subalterní úředník ONV v Děčíně a tak jsem něco takového nečekal.

Pak jsme se občas potkali na nějakých konferencích, zabývajících se přírodou a krajinou, péčí o životní prostředí, i když jich tehdy nebylo moc. Vzhlížel jsem k němu jako k autoritě v oboru, ale blíže jsme se neseznámili. Teprve koncem 80. let jsme přišli znovu do osobního kontaktu. Jednak díky aktivitám na záchranu zámku Jezeří v Krušných horách, kde se velmi angažoval, jednak při přípravě materiálů o životním prostředí v ČSSR, vznikajících na půdě Ekologické sekce Biologické společnosti ČSAV. To už jsem pracoval na Severočeském KNV v Ústí n. L. a měl jsem za sebou úspěšnou kampaň za záchranu města a zámku odpisem zásob uhlí pod Duchcovem.

Po Listopadu 1989 jsme se začali stýkat služebně často. On jako blízký spolupracovník předsedy Federálního výboru pro životní prostředí Ing. Josefa Vavrouška, CSc., já jako náměstek postupně tří ministrů životního prostředí ČR, mimo to oba jako členové Společnosti pro záchranu Jezeří a Josefem Vavrouškem a dalšími spřízněnými dušemi založené Společnosti pro trvale udržitelný rozvoj po rozpuštění federace. Jaroslav se se stejným zápalem věnoval systémovým problémům obecné ochrany životního prostředí a jejím ekonomickým konsekvencím, jako dílčím územním problémům. Vedle již uvedených kauz „Sněžka“ a „Velkolom Čs. armády kontra Jezeří“ si vzpomínám např. na jeho angažmá při prosazování regulace plavby motorovými čluny na rekreačně a rybářsky využívaných vodních plochách, při obraně Mokrska a Kašperských Hor před těžbou zlata (s kyanidovou metodou louhování), při hledání nové náplně pro zachráněný zámek Jezeří v podobě mezinárodního vědecko-výzkumného centra pro rekultivaci krajiny a regeneraci osídlení v těžbou, energetikou a těžkým průmyslem zdevastovaných oblastech...Jaroslav vloni oslavil osmdesátku, ale přes rostoucí zdravotní problémy chodil na schůze a besedy STUŽ, čile s námi komunikoval z domova prostřednictvím počítače a e-mailu, spolupodílel se svými podněty a nápady na její činnosti. Zdál se být duševně stále svěží a povzbuzoval nás ostatní svou přirozenou autoritou, činorodostí, skromností a neokázalostí, veselou letorou.

Zanechal po sobě nejen rodinu, ale i spoustu dokumentů a práce. Jeho milá tvář a jeho zvučný hlas v nás budou ještě dlouho rezonovat v harmonických tónech pohodové komunikace s přáteli, ale i silným allegrem tam, kde se za něco bil.

Jaroslav mezi našimi ekonomy pochopil dávno, že společná předpona „eko-„ ve slovech řeckého původu „ekonomie“ a „ekologie“ není náhodou; že se tyto pojmy a discipliny mohou společně komplementárně doplňovat a nemusí být v rozporu, jak se nás snaží přesvědčit někteří jiní ekonomové - „všeználci“. Předběhl tak naši vědu i praxi cca o 20 let a to už mu nikdo nevezme, stejně jako nám pozůstalým nikdo nevezme jeho trvalý vklad a odkaz, vzpomínku na dobrého člověka.

 

                                                        Ing. arch. Martin Říha 

Falšování dějin je staré jako lidstvo samo. Dokládá to i nejnovější antropologicko - etnografi cký výzkum světoznámé propasti Macocha. První senzační objev se týká již oné známé ponuré pověsti.

Jak je to možné? – „Za všechno mohl ten spratek Martínek. Nejenže neposlouchal, ale ještě odmítl trhat jahody do společného kastrólku, nakláněl se nad propastí, aby urval pro sebe v nestřeženém okamžiku co nejvíce lákavých lesních plodů a nacpal si jimi papulu k prasknutí, přitom na zmrzlém podloží uklouzl a…“ přibližuje dávné události výzkumník.

Dále je příběh notoricky znám: Výrostek měl nebývalé štěstí, zachytil se stromku na stěně propasti a byl definitivně zachráněn rychle přispěchavšími dřevorubci. Co však tato pokřivená pověst zamlčuje, je, že onu pomoc přivolala sama Macocha.

„Jiné vysvětlení ani možné není,“ tvrdí profesor a odkazuje na nezpochybnitelné výsledky rekon-strukce případu, mimochodem použili ukřičené dítko z Erbenovy Polednice, kdy děcko se samo pomoci dovolati nemohlo.

Obdobně deformovaná je, podle badatele Absolona, i okolnost tragické smrti hlavní hrdinky příběhu.

„Zpupný adolescent Martínek, kterého jeho nevlastní matka milovala jako svého vlastního, ji kři-vě nařknul, protože mu odmítla vydat všechny nasbírané jahody, svedl na ni celou nehodu, načež macechu rozlícený vesnický dav svrhl nemilosrdně do temné propasti.“

I netrvalo dlouho a hysteričtí vesničané zchladli, z grobiánského chování nepovedeného hejla Martínka rozpoznali svůj osudový omyl, svého davového činu hluboce litovali, a aby jej alespoň zčásti odčinili, pojmenovali onu 138 metrů hlubokou propast podle nevinné oběti Macochou.  

A jak je možné, že tato historická pravda byla zjevena až teď, po mnoha staletích? – Profesor Absolon jun. v odpovědi odhaluje ještě poslední překvapení: „Tato skutečnost je známa již delší dobu, ale předcházející režim jejímu zveřejnění pokrytecky bránil.“

A důvod? Ten je zcela banální. Macocha totiž pocházela z rodiny místního velkostatkáře. Tento třídní původ tedy předurčil i její roli v ideologicky poplatném výkladu zdejší historie.

Kuriózní dějiny této jedinečné přírodní památky ovšem touto dnes již definitivně rozřešenou hádankou zdaleka nekončí. Navazuje na ni horolezecká expedice odvážného brněnského mnicha, který si kladl za cíl nebohou Macochu křesťansky pohřbít, uvažovalo se o ní tehdy jako o světici, a také zbavit toto tajemné místo pohanské nálepky brány do pekel. Jelikož mnich nedbal ochrany vzácných čarovných bylin pnoucích se na vápencových stěnách, počínal si prý jako slon v porcelánu, tvrdí dnes zlý jazykové, že s jeho aktivitou jest spojen prvopočátek stále panující nevraživosti mezi ekology a křesťanskými církevními kruhy.

Další temná éra propasti se vztahuje k činnosti brněnské expozitury Státní tajné Bezpečnosti. Zasvěcenci mluví dodnes o horní vyhlídce jako o vyšetřovacím můstku. Míní tím zavedenou praxi příslušníků vyhrožovat vyšetřovaným svrhnutím se skály. Za tímto účelem byly z prostoru pod můstkem dokonce odstraněny všechny náletové dřeviny, a týraným tak odebrána poslední zoufalá naděje na přežití. Zda se ďábelské výhružky StB někdy naplnily, není doposud spolehlivě dokázáno. Výzkumy kosterních pozůstatků na dně propasti i přes odpor starých struktur z nedaleké komunistické bašty – okresního města Blanska – stále pokračují.

I moderní demokratická doba zaznamenává do pomyslné kroniky propasti zajímavé příspěvky. Jedním z nich je kontroverzní úsilí proměnit slavnou Macochu na trvalé úložiště radioaktivního odpadu. Atomová loby v čele s ministrem průmyslu vytrvale tvrdí, že by to vyřešilo energetický problém ČR na tisíc let dopředu, a za to že prý ta plesnivá propast stojí.

Reakce moravských nacionalistů na sebe nedala dlouho čekat. Spustili hrozivý válečný pokřik, pří-sahajíce, že budou svoji národní památku bránit do poslední kapky (zda slivovice či krve není jas-né), a rozvěsili přes propast provokativní transparent „Vy máte Sněžku, nám nechte Macochu“.

Krása a výjimečnost Macochy láká i další podnikavce. Politici by z jejích útrob v rámci stranických mítinků rádi vykřikovali do světa o své dokonalé schopnosti vládnout, gigantické automobilky a výrobci pneumatik slintají při pomyšlení na zdolání jednoho z posledních bílých míst planety, kde se ještě neprotočilo kolo automobilu, a což teprve bohaté řetězce hypermarketů, přesvědčující ochranáře, že k zásobování zbožím své superprodejny na samém dně propasti použijí výhradně ekologicky šetrnou dopravu po ponorné řece Punkvě. 

Nelze tedy tvrdit, že by lidé o Macochu nebo o jiné přírodní památky ztráceli zájem. Opak je prav-dou. Spíše jde o to, jak nám i dlouhá historie slavné Macochy ukazuje, který z těch ušlechtilých lidských záměrů získá navrch.

Mirek Petr, říjen 2006

Při četbě prvních dvou čísel letošního Jílovského zpravodaje jsem se nestačil divit, co vše se patrně na radnici, ale i v celém městě Jílové muselo změnit loňskými komunálními volbami...

Při četbě prvních dvou čísel letošního Jílovského zpravodaje jsem se nestačil divit, co vše se patrně na radnici, ale i v celém městě Jílové muselo změnit loňskými komunálními volbami v hlavách tamních občanů a radních. V čísle prvním je jen letmá zmínka o dálnici D3, vedené kolem města Jílového podle vloni schválených územních plánů velkých územních celků Pražského regionu a Benešovska. Je to okomentováno zhruba ve smyslu „nejsme proti, pokrok nelze zastavit, vše se dá ochránit technickými opatřeními při stavbě...“. Jak odlišný postoj oproti stanovisku minulého zastupitelstva a paní starostky, opřený dokonce o výsledky referenda ve městě! Co se stalo? Někdo v Jílovém vyměnil obyvatelstvo? Nebo že by podstoupilo hromadnou lobotomii?

Únorové číslo Jílovského zpravodaje je věnováno mimo jiné polemice s letákem „Zelené Posázaví“. Po uvedení problému v článku „Přípravy na výstavbu dálnice D3 vyvolávají zbytečné vášně“ je obhajoba vedení dálnice D3 právě kolem Jílového svěřena do pera pracovníka Ředitelství silnic a dálnic v článku „Dálnice D3 - Mýty a polopravdy jejích odpůrců“. Podívejme se na ten článek podrobněji.

„Všichni jezdíme auty, ale ne všichni hodláme připustit, že výstavba dálnic je nezbytnost“. Krásná ukázka zjednodušující demagogie. Tak především ne všichni jezdíme auty. Ti co jezdí se dále dělí na ty, kdo jezdí autem i do 100 m vzdáleného obchodu a ty, kdo auto používají jen v případě nezbytí - tedy nevede-li k cíli konkurenceschopná (časem, cenou) veřejná doprava nebo potřebujeme-li převézt něco, co neuneseme a veřejnou dopravou neuvezeme. Autor pomíjí fakt, že mnozí z odpůrců trasy dálnice D3 kolem Jílového a Posázavím nezpochybňují obecnou potřebnost dálnic v silničním dopravním systému naší země. Odmítají ale zcela nové vedení kapacitního silničního spojení Praha - České Budějovice územím s vysokou přírodní a krajinnou hodnotou a s intenzivně využívaným vysokým rekreačním potenciálem, kde nejsou žádné velké zdroje a cíle nákladní dopravy (velká průmyslová města), která by vedení právě tudy ospravedlňovala. Příroda, krajina, osídlení, stálí obyvatelé i rekreanti stavbou a provozem dálnice utrpí značnou újmu na kvalitě svého dosud nenarušeného prostředí. Přitom na směru Praha - Benešov u Prahy - Tábor - České Budějovice funguje železnice, která bude brzy s využitím prostředků EU výrazně zmodernizována a provoz na ní zrychlen, takže se stane atraktivnější pro nákladní i osobní dopravu. A hlavně, i pro silniční dopravu jsou zde k dispozici hned dva stávající silniční koridory, D1 + I/3 Praha - Mirošovice - Benešov - Tábor - České Budějovice a R4 + I/4 + I/20 Praha - Beroun - Písek - České Budějovice, jejichž parametry lze zlepšovat, i když ne na úroveň dálnice či rychlostní silnice, ale jejichž společná kapacita po potřebných úpravách bude spolu s přesunem části dopravy na železnici schopná nárůst dopravy ještě značnou dobu nést. Zvlášť po zavedení mýtného se lze obávat poklesu zájmu o silniční dopravu obecně a návrat části zátěže na modernější železnici. Rozšíření stávající silnice I/3 na čtyřpruh a její opatření mimoúrovňovými kříženími s ostatní silniční sítí v úseku Praha - Benešov, vybudování obchvatů Olbramovic a Miličína by odstranilo hlavní závady stávající silnice na Tábor a prodloužení čtyřpruhu na I/4 za Dubenec, obchvat Čimelic a úprava křižovatky u Nové hospody by totéž zajistilo na silnici na Písek. Dál už zátěže nevyžadují náročnější úpravy a Posázaví a Sedlčansko může být ještě léta od dálnice uchráněno. Autor článku tvrdí, že tyto úpravy chce provést tak jako tak. Otázka je, jestli je reálné očekávat tyto investice souběžně z výstavbou dálnice nebo dokonce po poklesu zátěže na těchto silnicích v důsledku vybudování dálnice. Snahou odpůrců dálnice bylo a je nejdříve provést tato posílení kapacit a bezpečnosti stávajících silnic a zhodnotit výsledek. Pak teprve uvažovat novou dálnici, kdyby pokračující trend nárůstu zátěží jejich kapacitu překročil a dobře vážit, kudy.

Technická opatření na ochranu životního prostředí před stavbou a provozem dálnice samozřejmě existují, ale jejich účinnost nelze přeceňovat. I tunel musí být někam odvětrán a na rozdíl od volného vedení trasy krajinou jsou výduchy větracího systému bodovým zdrojem koncentrovaného znečištění ovzduší i hluku. Lépe se chrání před šířením hluku do okolí dálnice vedená v zářezu a na terénu, kde lze snadno umístit protihlukové zábrany a isolační zeleň i ve větší vzdálenosti od trasy, než na náspech a mostech. I při provedení všech technicky a ekonomicky dostupných opatření se hluk z dopravy po dálnici šíří krajinou do vzdáleností stovek metrů až kilometrů jako sice málo slyšitelná, ale trvalá zátěž obyvatel i přírody a není před ním kam utéci - musíte si prostě „zvyknout“. Zatímco Pražané mají tyto nevýhody intenzivní dopravy alespoň zčásti kompenzovány bohatou nabídkou obchodů, služeb, kultury, sportu dostupností kvalitní zdravotní a sociální péče, zbudou obyvatelům a rekreantům z dotčeného území jen emise hluku a znečištění ovzduší, nepočítáme-li iluzi úspory několika minut při nečetných cestách autem do Prahy a z Prahy, ovšem jenom po pražský silniční okruh. Tam už je bezpečně pohltí a zdrží zácpy a celá hrůza bídného silničního spojení mezi Jesenicí a centrem, dálnice - nedálnice.

Právě proto trvalo Ministerstvo životního prostředí na porovnání více variant dopravního (nejen dálničního) spojení Prahy a Českých Budějovic. Proto chtělo porovnat investiční a provozní náklady a dopady na obsluhu území i na životní prostředí a veřejné zdraví ve více variant řešení tohoto problému. Nutno říci, že ani Ministerstvo dopravy a ŘSD, ani Ministerstvo pro místní rozvoj a Středočeský kraj jako orgány územního plánování nesehrály tu úlohu, která přísluší veřejné správě a dobrému hospodáři s potenciálem území. Komplexní porovnání provedeno nebylo a MŽP bylo „odkázáno do jeho kompetencí“. Porovnávaly se tedy jen vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví a podklady pro „konkurenční varianty“ k té prosazované „stabilizované“ si musely obce, environmentální iniciativy a MŽP pořídit samy, „za své“, v časové tísni a bez možnosti využít odborný potenciál velkých projektových organizací na to zařízených. Vyhodnocení SEA k návrhům obou územních plánů velkých územních celků tím pádem nebylo provedeno korektně a vyznělo tendenčně ve prospěch ŘSD prosazované „stabilizované“ trasy. Ani punc „veřejné prospěšnosti“, udělený této investici ve schválených územních plánech Středočeským krajem, ani další schválené dopravní koncepce, jak ostatně vyplývá i z dikce citované v článku, za těchto okolností neopravňují k tvrzení, že „právě tudy“ musí být „prohnána“ dálnice. O vadné Politice územního rozvoje ČR, ignorující zcela přírodní složku prostředí, by bylo lépe se nezmiňovat. V některých dotčených obcích se s tím nesmířili a bojují dál. Pořad „Nedej se“ z počátku února ukázal, že je mezi nimi i Libeř, o které autor článku tvrdí, že schválenou trasu respektuje. Další obce vyhlásily stavební uzávěru a chtějí se bránit dál. Asi si dovedou představit, jak se jejich životní prostředí na mnoho let změní na staveniště, jak utrpí už teď bídné silnice, které by peníze už dnes potřebovaly víc než sůl, stavební dopravou a co je čeká, až bude dálnice v jejich blízkosti uvedena do provozu.

Chybné vyměření důchodu se dá opravit na papíru formátu A4 během několika dnů. Chyby v územním plánování a realizaci staveb, jako je dálnice, budou neopravitelné a jejich důsledky ponese území a jeho obyvatelé desítky či stovky let. Proto by tu mělo platit víc, než jinde ono tesařské a truhlářské moudro „dvakrát měř, jednou řež“. I kdyby byly v letáku Zelené Posázaví některé nepřesnosti, mýty a polopravdy, rozhodně s nimi nelze bojovat jinými mýty a polopravdami nebo nevěcnou demagogií, vykládající vadně vrchností schválené dokumenty jako zjevené Boží pravdy. Lidé by měli přemýšlet o svých životních podmínkách a o impulzech ke změnám v jejich prostředí odpovědně dříve, než ty změny nastanou. Koneckonců oni budou sklízet ovoce své angažovanosti nebo netečnosti. Sláva každému, kdo je na příležitost do věcí zasáhnout upozorňuje včas, i kdyby nevolil nejlepší argumenty k vyburcování. Jednu z klíčových příležitostí, jak odvrátit naznačená nebezpečí, již občané a obce dotčené stavbou dálnice promeškali, když dopustili schválení obou územních plánů velkých územních celků Zastupitelstvem Středočeského kraje. Ani tyto plány však nejsou neměnné a nezměnitelné, bude-li dost sil a vůle po jejich změně. Dokud nenabude moci územní rozhodnutí o umístění stavby, lze jednat. Záleží na všech, kterých se to dotkne, s jakou radostí či hořkostí si za pár let budou zpívat „Teď už máme, co jsme chtěli“.     

Se zájmem sleduji vzrušenou diskusi, kterou vyvolaly výsledky mezinárodní architektonické soutěže na objekt Národní knihovny. Už za obrácení pozornosti odborníků, sdělovacích prostředků i veřejnosti k tématům architektury a urbanismu bychom vypisovateli soutěže a panu architektu Kaplickému měli být vděční. Není to v našich končinách zvykem. Většina „počinů“ měnících naše prostředí prochází v době, kdy se o jejich podobě rozhoduje, za netečného nezájmu. Ojedinělá kritika se ozve až tehdy, když dílo stojí a „cca 100 let s tím nelze nic dělat“. Vyprovokovat tolik zájmu i u laické veřejnosti už soutěžním návrhem je husarský kousek.

Kdysi jsem se „proslavil“ kritickým článkem na adresu „Tančícího domu“ architektů Gehryho a Miluniče. Vyčítal jsem mu nedostatek bezpečné rozptylové plochy před vchodem, omezené masivními šikmými sloupy v chodníku, absenci jakéhokoliv parkoviště pro zaměstnance i návštěvníky při známém chronickém nedostatku parkovacích stání v této části města, ven „vykloněný“ obvodový plášť budovy, vzbuzující u citlivějších lidí pocit nestability a ohrožení chodců procházejících pod ním, představujícím „statickou schválnost“, která se může ukázat časem skutečným problémem. Dále malý respekt ke kontextu s okolní zástavbou, jak překročením přirozených regulačních čar zástavby (objekt je půdorysně i výškově poněkud „přerostlý“ možnostem stavební parcely), tak architektonickým ztvárněním. Když jsem se po čase ptal v redakci na případné ohlasy, ujistila mne paní redaktorka, že byly četné. Daly se rozdělit zhruba napůl. Jedni prý říkali, že „ten Říha se úplně zbláznil“, protože si dovolil dotknout se majestátu, druzí prý to komentovali zhruba tak, že „totéž si myslí mnozí, ale bojí se to nahlas vyslovit, takže je dobře, že to konečně někdo napsal“. Nijak mne to neodradilo dál se vyjadřovat k podobným „kontroverzním kauzám“. Půjdu tedy „s kůží na trh“ i dnes.

Nejdříve k otázce regulérnosti soutěže a tím i výsledků. Dle zasvěcených nejen Kaplického návrh, ale i mnohé další nesplnily závazné podmínky soutěže a přesto nebyly vyřazeny z hodnocení již při kontrole splnění závazných formálních a obsahových náležitostí. Ač dlouholetý úředník veřejné správy, vychovaný ke „ctění pravidel“, sám jsem v minulosti zažil jako člen různých porot soutěží ono dilema, kdy kvůli striktně vyžadovanému dodržení podmínek hrozilo vyřazení invenčnějších a kvalitnějších návrhů, než které podmínky splňovaly. Obvykle se porota přiklonila k tomu, že důležitější než formality je naplnit skutečný cíl soutěže, totiž najít opravdu nejlepší řešení úlohy. Vypisovatel nemůže při vypracování podmínek soutěže domyslet vždy přesně všechny eventuality, které mohou nastat a jak se s úkolem soutěžící vypořádají. Může zadávací soutěžní podmínky bez zlého úmyslu „přeurčit“. Měl by mít právo v zájmu hledání nejlepšího řešení od některé z nich ustoupit, přesvědčí-li ho autor o tom, že plní účel, pro který tam ta podmínka byla, uspokojivě jiným způsobem a soutěžní porota toto vysvětlení přijme a dokonce ocení. Naše země je plná staveb, které splnily nějaké regulační podmínky a slouží, ale jinak po nich „pes neštěkne“; v obecném povědomí nikdo neví, kdo je navrhoval a stavěl, pokud si to nezvěčnili na fasádě sami. To si pamatujeme spíše u těch staveb, které v době vzniku provokovaly, ba popuzovaly. Dnes se na ně jezdí dívat lidé z celého světa proto, že jsou jedinečné a náš svět nějak obohatily třeba v jiné dimenzi, než je jen utilitární užitek a nenápadnost. V tomto smyslu jsem se mýlil i v „Tančícím domě“. Ten je takovým počinem, rozšiřujícím pestrost prostředí, přitahující návštěvníky a touto jinou kvalitou prokázal už právo na existenci a úctu, i když na svých tehdejších věcných výhradách jinak trvám.

Ostatně můžeme se ptát, proč tam ta podmínka nevyužití podzemí vůbec byla? Podle některých vysvětlení vypisovatele soutěže v  tisku z důvodů bezpečnosti a dostupnosti uložených knižních fondů při kritických ohroženích jako je požár, povodně ap. Arch. Kaplický vyřešil problém ochrany knižních fondů i co do dostupnosti pro záchranu přesvědčivým způsobem jinak. Ochrana před povodněmi je logická u Klementina. Na vysoké břidlicové terase Letné nad údolími Vltavy a potoka Brusnice asi nebude problémem, stejně jako ohledy archeologické. To už bude větší „ranou“ do horninového prostředí Letenské pláně a do životního prostředí okolní zástavby průchod části městského silničního okruhu v bezprostřední blízkosti Národní knihovny, který se zatím při publikování „jak by to vypadalo“ do její situace „cudně“ nezakresluje, ačkoliv tudy projde.

V rozporu se svou jinak dost „úřednickou letorou“ tedy intuitivně cítím, že porota soutěže na Národní knihovnu udělala dobře, že nevyřadila z důvodů nesplnění podmínek soutěže žádný návrh. Nejen Kaplického, ale opakuji žádný. Nelze ji tedy v tomto kroku obvinit z manipulace ve prospěch pozdějšího vítěze.

K námitce podjatosti některých členů poroty, dané sice neformálním, ale přeci jen důvěrným a déletrvajícím vztahem k autorovi vítězného návrhu, který také v tisku zazněl jen tolik: Všichni účastníci znali složení poroty dost dlouho předem a vědělo se, že ředitel Národní knihovny vyzval arch. Kaplického k účasti. Kdyby tedy někdo tehdy upozornil na střet zájmů nebo podezření z podjatosti některého člena poroty, nebo tím zdůvodnil neúčast v soutěži, byl by to problém k řešení. Pokud tak nikdo neučinil, případně se dokonce soutěže s tímto vědomím přesto zúčastnil a protestuje teprve, když Kaplického návrh vyhrál, nevzbuzuje to právě dojem o starostlivé dbalosti čistoty soutěže, ale spíše bajku o „kyselých hroznech“. Ani toto nelze považovat za legitimní námitku proti výsledkům soutěže.

A teď k vlastnímu vítěznému soutěžnímu návrhu architekta Kaplického:

Řekněme si to upřímně, to je prostě „jiná liga“. Asi jako anglická Premier League proti našemu českému prvoligovému fotbalu. Architekt Kaplický nám tu nabízí architekturu ve zcela jiném, nekonkurenčním kontextu „přírodního“ a „urbánního“ prostředí, než na jaký jsme zvyklí. Nabízí nám organickou strukturu, která je harmonická nikoliv s okolní nebo blízkou zástavbou, ale s přírodním okolím vzrostlé stromové i keřové zeleně a trávníků. Stavbu, která sice bude výškově dosti výrazně přesahovat koruny okolních stromů, ale jen oblým a doufám i v realizaci zeleným temenem stavby s oním „kyklopským“ okem - oknem. Homoli, které ani zdaleka nebude konkurovat v dálkových pohledech dominantám Hradu, ale ani Kramářovy vily nebo Hanavského pavilonu na hraně Letenské pláně při pohledech z vltavského nábřeží. Bude působit více jako koruna zvláštního  „přerostlého stromu“, než „tvrdá klasická architektura“ o stejné výšce, kterou bych zde ani já nerad viděl.

K širšímu urbanistickému kontextu: Někteří z účastníků polemik by přijali tuto extravagantní stavbu jako solitér umístěný v méně exponované a na urbánní kontext méně citlivé poloze, než je Letenská pláň. Navrhují Pankráckou pláň, velká periferní sídliště Prahy dostupná metrem jako Jižní, Severní, Jihozápadní město nebo Černý Most apod. Nesouhlasím s nimi. Národní knihovna především není jen pražská knihovna. Musí být v centru, snadno dostupná i z vlakových, autobusových nádraží, z letiště a z kapacitních silničních komunikací z celé země a ze světa. Národní knihovna není něco, co lze odsunout na periferii města, alespoň u kulturního národa ne. Stejně jako Národní divadlo, Národní museum, Národní galerii. To vše bude umístění na Letné splňovat. A co do dostupnosti z pražských vysokých škol je třeba vnímat nejen Univerzitu Karlovu, ale i  rozsáhlý areál ČVUT a VŠCHT v Dejvicích a Akademii výtvarných umění v Holešovicích, Právnickou fakultu, Filosofickou fakultu a Umělecko-průmyslovou školu hned na protějším břehu Vltavy a fakt, který některým kritikům umístění na Letné patrně unikl - stanice metra Hradčanská na trase A je „coby kamenem dohodil“, takže není pravda, že knihovna nebude u metra. Navíc jsem přesvědčen, že pro jiná staveniště by architekt Kaplický hledal jiný „fór“ - navrhl by v tamním kontextu jiný objekt. Tenhle je „nepřesaditelný“ - funguje právě jen tady.

Takže můj názor a závěr, který jsem si udělal na základě proběhlých diskusí zní - měli bychom najít odvahu svěřit další přípravu stavby nové Národní knihovny tomuto architektovi a tomuto návrhu. V připravované změně  Z 2000/00 územního plánu Prahy a v podrobných zastavovacích podmínkách se zpracovatelem ještě upřesnit některé podmínky umístění, pokud by současně neublížily kvalitám návrhu a přitom prospěly zapojení stavby do organismu města, do jeho veduty a do přilehlého území. A těšit se na světovou architektonickou raritu, nejen zevnějškem, ale i interiéry a promyšleným vnitřním provozem, znamenající bezesporu větší a citlivější obohacení Prahy, než jsou stávající mrakodrapy na Pankráci, Havlíčkův Penzijní ústav a věž televizního vysílače na Žižkově nebo nový objekt na rohu Karlova náměstí a Resslovy ulice v Praze 2, na které si budeme zvykat mnohem hůře a déle, jestli vůbec.

Už se těším, až se opět dozvím, že jsem se musel zbláznit. Nebojte se, já jsem na to už ve svém věku a v dlouhé praxi na pomezí architektury, územního plánování a ochrany životního prostředí zvyklý ze všech stran a poměrně odolný, takže jen do mne!

 

 

 

Ing. arch. Martin Říha (* 1945)

autorizovaný architekt

s autorizací i pro posuzování vlivů na životní prostředí

působící 1968 - 1989 v Severních Čechách, od r. 1989

v Praze   

Pod tímto inspirujícím názvem se konalo 15. 5. 2007 večerní setkání Křesťanské akademie, na kterém vystoupil Ing. Ivan Dejmal...

Pod tímto inspirujícím názvem se konalo 15. 5. 2007 večerní setkání Křesťanské akademie, na kterém vystoupil Ing. Ivan Dejmal, bývalý disident, bývalý ministr životního prostředí a dnes projektant specialista na ochranu přírody a krajiny, ÚSES, zahradní a krajinářskou tvorbu a také na etiku práce v kreativních oborech. Jako křesťan vyšel v pojednání o obsahu těchto pojmů a jejich vazbách logicky z křesťanského pojetí odpovědnosti lidstva a každého člověka zvlášť za zachování a ochranu Stvoření v celé pestrosti a bohatosti. Z toho, že Bůh svěřil svět člověku do péče a šetrného užívání jeho plodů. Je to pojetí environmentálnímu pohledu blízké, bez ohledu na náboženskou orientaci.

Neopomněl stručně zrekapitulovat vývoj a historický rozměr tohoto problému, vnitřní i vnější faktory, které jej ovlivňovaly a ovlivňují. Zdůraznil dějinný předěl začátku odcizení přímého vztahu mezi přírodou a člověkem na konci agrární společnosti vázané životem na obhospodařování zemědělské půdy na začátku manufakturní a později průmyslové výroby, se vznikem námezdních ekonomických vztahů mezi lidmi a odloučením majetku v podobě zástupného kapitálu - peněz od původní směny naturálních hodnot a služeb. Připomněl triádu „náboženství - kultura - civilizace“ jako faktorů ovlivňujících vztahování člověka ke Stvoření, ke světu, ke společnosti. Vysvětlil vztah odpovědnosti, vnitřních pohnutek (náboženských, morálních, získaných vírou, výchovou a vzděláním) k respektování řádu Božího a vývoje právního řádu jako vnějšího donucovacího prostředku k takovému respektu. Zodpověděl dotazy a proběhla diskuse, na kterou bohužel nezbylo dost času a ke které jsem se pokusil také přispět. Co v ní zaznít nemohlo, ale pro ateisty má stejný význam korektivu chování, jako víra pro věřící, připojuji v následujícím textu: 

I občan ateista má nad sebou autoritu, kterou by minimálně měl znát a respektovat. Je to jednak přijatý právní řád, zastřešený Ústavou České republiky, kde se mimo jiné už v Preambuli říká:

„My, občané České republiky.....odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku...jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku,.....odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství.....přijímáme tuto Ústavu České republiky.“

Čteme-li Ústavu a Listinu základních práv a svobod dále, nacházíme v ní mnohá ustanovení, vztahující se k tématu semináře:

Česká republika je.....demokratický právní stát, založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů. Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny dbá ochrany menšin. Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů (omezeným přírodním zdrojem je i území obecně, resp. prostor) a ochranu přírodního bohatství. Zákonodárná moc přísluší jedině Parlamentu, tvořenému Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Schůze obou komor Parlamentu jsou veřejné, veřejnost může být z jednání vyloučena jen za podmínek stanovených zákonem. Moc výkonnou představuje president republiky, vláda, ministerstva a jiné správní úřady a v mezích zákona i orgány územní samosprávy. Součástí exekutivy je i státní zastupitelství. Moc soudní vykonávají nezávislé soudy. Územní samosprávu představují obce a kraje, které jsou samostatně spravovány zastupitelstvy. Mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastních rozpočtů. Stanoví-li tak zákon, lze jim svěřit výkon státní správy (tu pak vykonávají v tzv. „přenesené působnosti“).

V „Listině základních práv a svobod“, přijaté současně s Ústavou jako součást ústavního pořádku České republiky, se dále můžeme dočíst tato poučná ustanovení:

„Federální shromáždění....pamětlivo trpkých zkušeností z dob, kdy lidská práva a základní svobody byly v naší vlasti potlačovány,....připomínajíc si svůj díl odpovědnosti vůči budoucím generacím za osud veškerého života na Zemi....usneslo se na této Listině základních práv a svobod:

Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné. Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání. Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Meze základních práv a svobod mohou být upraveny .....pouze zákonem. Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro která byla stanovena. Osobní svoboda je zaručena. Nikdo nesmí být stíhán nebo zbaven svobody jinak než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon. Nikdo nesmí být stíhán nebo zbaven svobody pouze pro neschopnost dostát smluvního závazku.

Každý má právo vlastnit majetek. Dědění se zaručuje. Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob; zákon může také stanovit, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických osob se sídlem v ČR. Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých nebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. (Toto je klíčové a často zapomínané ustanovení o odpovědnosti vlastníků za působení při nakládání s vlastním majetkem navenek, vůči sousedům a širší občanské komunitě v okolí!). Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Obydlí je nedotknutelné. Zásahy do nedotknutelnosti obydlí mohou být zákonem dovoleny jen je-li to....nezbytné pro ochranu života nebo zdraví osob, pro ochranu práv a svobod druhých nebo pro odvrácení závažného ohrožení veřejné bezpečnosti a pořádku. Pokud je obydlí užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti, mohou být takové zásahy zákonem dovoleny, též je-li to nezbytné pro plnění úkolů veřejné správy.

Svoboda pohybu a pobytu je zaručena. Každý, kdo se oprávněně zdržuje na území státu má právo svobodně je opustit. Tyto svobody mohou být omezeny zákonem, jestliže je to nevyhnutelné pro bezpečnost státu, udržení veřejného pořádku, ochranu zdraví nebo ochranu práv a svobod druhých a na vymezených územích též z důvodů ochrany přírody.

Svoboda myšlení, svědomí, a náboženského vyznání je zaručena, stejně jako svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby. Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. Výkon těchto práv může být omezen zákonem, jde-li o opatření.....nezbytná pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv a svobod druhých.

Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. Cenzura je nepřípustná. Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření....nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.

Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi.

Právo pokojně se shromažďovat je zaručeno. Toto právo lze omezit zákonem, jde-li o opatření nezbytná...pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku, zdraví, mravnosti, majetku nebo pro bezpečnost státu. Shromáždění....nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy.

Právo svobodně se sdružovat je zaručeno....Občané mají právo zakládat též politické strany a politická hnutí... Výkon těchto práv lze omezit jen v případech stanovených zákonem...je-li to nezbytné pro bezpečnost státu, ochranu veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku, předcházení trestním činům nebo pro ochranu práv a svobod druhých.

Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, založených Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny.

Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. ....

Každý má právo na příznivé životní prostředí, na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.

Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech i u jiného orgánu....Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu, orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem, podmínky stanoví zákon....“

Tolik zestručněný výpis alespoň některých ustanovení, dotýkajících se tématu. Je ovšem zřejmé, že Ústava, Listina práv a svobod a navazující zákony a vyhlášky, které tvoří „světské mantinely“, ač občas používají pojmy „mravnost“, „veřejný pořádek“ a „veřejný zájem“, (které v nich ovšem nejsou blíže a přesněji specifikovány), představují jen část regulativů, kterými by se měl každý člověk řídit. Jsou to jakési krajní meze, na které slušně vychovaný, Desaterem a dalšími morálními zásadami sdílené historické zkušenosti lidstva se řídící člověk v běžném životě vůbec nenaráží a vlastně je nemusí moc znát, protože se pohybuje samozřejmě „uvnitř hřiště života“ a svým chováním se z nich nevylučuje. Takový člověk ví, že nemá jen práva, ale také povinnosti. Že se může svých práv spravedlivě dovolávat jen tehdy, když bere stejný ohled k právům jiných.

 Takovému člověku není zatěžko pochopit, že tu kromě jeho soukromých nebo skupinových zájmů existují i zájmy společné, veřejné. Že mezi veřejné zájmy patří i zájem na harmonickém funkčním a prostorovém uspořádání území ve prospěch občanské komunity, která v takovém území žije, pracuje, rekreuje se nebo ho navštěvuje za jiným účelem, využívá jeho prostor a přírodní či lidské zdroje k podnikání. Že právě územní plánování je jedním z nástrojů, které mohou a mají optimalizovat v prostoru a čase nejrůznější, často protichůdné zájmy na dalším vývoji území. Že je to právě tento nástroj, toto kolbiště zájmů, kde lze na určitou dobu dohodnout, co ze zděděného přírodního a kulturního bohatství je cenné a hodné zachování, ochrany i pro další generace, co slouží dobře svému účelu a nevadí ostatním, ale také co se v území již přežilo a nevyhovuje, takže je to třeba obnovit nebo nahradit něčím lepším. A také co v řešeném území chybí a mělo by být ve veřejném zájmu doplněno nebo co ze zájmů soukromých není v rozporu s veřejnými zájmy a lze do území umístit. Takový člověk chápe, že ani na svém majetku nemůže postavit, co chce a dělat si, co chce, že musí brát ohled na působení svých staveb a činností na okolí. Zásadu, že „svoboda jednoho začíná a končí tam, kde se dotýká svobody druhého“ nevykládá tak, že touto hranicí je hranice jeho parcel, jeho vlastnictví. Chová se tak, aby se sousedy a širší občanskou komunitou své osady, čtvrti, obce, kraje, státu a kontinentu, svého křesťansko -židovského kulturního okruhu i v globálních vztazích pokud možno vycházel co nejlépe. Měří stejně sobě jako jiným. Ctí pravidlo „Nečiň jiným, co nechceš aby jiní činili Tobě“. Jen tak lze zajistit pokojné soužití lidí na Zemi. Tyto zásady nelze násilím vnucovat jiným v jiných zemích, s jinými kulturními a náboženskými tradicemi, ale musíme je aktivně bránit ve svém prostředí a nenechat si vnutit ústupky od vlastního řádu pod pláštíkem tolerance, multikulturalismu a pacifismu.

Ivan Dejmal ovšem ve svém vystoupení správně pojmenoval jedno zásadní úskalí demokracie v takových demokratických rozhodovacích procesech - totiž většinový systém přijímání usnesení, v němž stejný hlas mají lidé vzdělaní, morální a odpovědní jako ti, kdo takovými nejsou, jako lidé lhostejní a manipulovatelní.

V diskusi zaznělo mnohé o konzumní společnosti, o zhoubném působení reklamy, o zatím jen nečetných „ostrůvcích pozitivní deviace“ ve společnosti, o tom, zda musí opravdu přijít „středně velké katastrofy“, které lidstvo sice přežije, ale konečně je to pohne k zásadnější změně chování vůči přírodě i sobě navzájem.

Svět nebyl, není a nikdy nebude ideální. S rostoucí populací lidí na Zemi (jen za můj život vzrostlo lidstvo ze 2,5 miliardy na dnešních 6,5 miliardy, tedy více než 2,5x!) se budou vyhrocovat problémy dostatku životního prostoru, potravin, pitné vody, energie a surovin pro výrobu, pro uspokojování legitimních a tím více zbytných potřeb. Je potřeba být připraven materiální i duchovní hodnoty naší civilizace nyní i v budoucnosti také chránit. Byly, jsou a budou vystaveny útokům - zjevným a na první pohled nepřátelským, jako jsou války a teror, i  tichým a erozivním, jako je migrace lidí z jiných kultur a náboženství do Evropy, USA a do Kanady, Jižní Ameriky nebo do Austrálie a na Nový Zéland a vynucování si respektu k cizím ideologiím i náboženstvím, ačkoliv samy jsou netolerantní a militantní vůči (na židovsko-křesťanských základech vyrostlé a hospodářsky zatím úspěšné) naší civilizaci. Nedělejme si iluze, že čas bojů a barbarství válek je za námi a dobře vybavenou a vyzbrojenou armádu, policii, další bezpečnostní složky a spojence nepotřebujeme. Že nepotřebujeme svou ideu, svou hrdost na dějiny vlastního národa, na příslušnost k židovsko-křesťanské a euro-americké civilizaci, jakýsi „nový patriotismus“, ochotu toto dědictví bránit. Bylo by to nezodpovědné a nebezpečné, ohrožující naši svobodu, naši zkušenost, naše vlastnictví i náš životní prostor.

Se stejnou naléhavostí je ovšem třeba uvnitř tohoto civilizačního okruhu prosazovat opravdu odpovědné chování vlastní populace, prokazovat, že je schopná seberegulace, racionálního využívání prostoru i přírodních zdrojů, v globálním kontextu chránit trvale životodárné systémy Země. Každé jiné chování by nás usvědčovalo z neschopnosti žít trvale udržitelným způsobem v souladu s přírodou, jít příkladem, jak sladit hospodářský vývoj s ochranou životního prostředí a veřejného zdraví a zpochybňovalo by náš nárok na rovnocennou a rovnoprávnou existenci s jinými společnostmi, kulturami a náboženstvími na této planetě. Pak nám pomáhej Bůh.

Považoval jsem za potřebné toto ještě doříci k obsahu večera a také poděkovat Jiřímu Nečasovi za provázení večerem a závěrečnou motlitbu. Ač jsem ateista, rozhodně mi jako člověku tolerantnímu nejen neuškodila, ale k mému překvapení mi přinesla dlouho nepoznaný pocit vyrovnání a smíření. Takže ještě jednou oběma aktérům díky.

Přečtěte si zajímavou polemiku M. Říhy k právě uděleným cenám.

V minulých dnech byla zveřejněna jména letošních oceněných Cenou Josefa Vavrouška a Cenou ministra životního prostředí. Nedá mi to, abych se k nominacím a oceněným v posledních letech nevyjádřil. Zjistil jsem, že nejen já mám výhrady k ocenění mladíka, jako je Mgr. Franc Cenou Josefa Vavrouška, když i mezi nominovanými bylo kromě nezpochybnitelného p. Hudce z Brna několik adeptů, kteří by si to byli zasloužili při srovnání svých životních zásluh nesporně víc - ať už jde o p. Štěrbu z Olomouce, Emilku Strejčkovou, D. Kvasničkovou i další. Já jsem v minulých letech opakovaně posílal nominace na obě ceny, zejména v době mého působení na MŽP, a také návrhy na ocenění Žena roku. Pokud se vzpomínám, nikdy jsem neuspěl a tak jsem toho už před lety frustrován nechal. Přitom sehnat jen potřebné podklady a informace pro zdůvodnění nominace není žádná legrace. Dokonce ani když jde o někoho, koho člověk dlouhá léta zná, nevyhne se tomu, aby požádal o doplnění údajů právě onu nominovanou osobu. Mám s tím osobní zkušenost i i z druhé strany - když mne chtěl nominovat na cosi před svou tragickou smrtí nebožtík Ing. Standa Sládek, poslal mi svůj "polotovar" zdůvodnění nominace a požádal mne, abych tam dopsal vše, co by nominaci mohlo pomoci. Ačkoliv jsme se znali a pracovali jsme spolu na stejných institucích přes 27 let (!), nakonec většina textu, díky Standově smrti ovšem nepoužitého, pocházela ode mne.

Když vidím složení komise, vyhodnocující nominace a rozhodující o Ceně J. Vavrouška, tak se takovému výběru, jakým je Mgr. Franc tím více divím. Tohle přeci nejsou žádní divousové, jako někteří v komisi pro Ropáka roku, a mohli by být objektivním tělesem, ale z nějakého důvodu nejsou. Možná to ovlivňuje politika a stranické preference, do toho nevidím a také se toho upřímně řečeno štítím, pokud tomu tak je. Tohle by měla být apolitikářská (neříkám apolitická) záležitost. To jsem jen považoval za potřebné dodat k výběru z nominovaných. Trvám ale i na tom, co jsem řekl už na předsednictvu STUŽ v úterý 5. 6. 2007, že po této republice běhají desítky dalších, zkušenějších lidí v péči o ŽP, kteří by si to zasloužili víc, než Mgr. Franc - ze členů STUŽ např. Pavel Šremer, Eva Vavroušková, Jiří Roth z Chomutova, Ivan Dejmal, Eva Rychlíková, Ing. Zdeněk Stáhlík, Ing. Marie Lafarová, Ondra Velek, mimo STUŽ např. Petr Pakosta z Hory Sv. Kateřiny, RNDr. Jan Marek a Ing. Vladimír Buřt ze Spolku přátel Jezeří a asi bych si vzpomněl i na další, s celoživotními zásluhami a ne s diskutabilními zásluhami třicátníka.

Vím, že s tím nic nenadělám, ale štve mne to a asi nejsem sám. Zařekl jsem se, že už žádné nominace podávat nikam nebudu a taky se těch předání nezúčastním, protože praxe výběru ty ceny alespoň v mých očích diskredituje. Někdo by to v těch komisích měl říci, protože to snižuje význam ocenění i těch, kdo tu cenu dostali letos i v minulosti zaslouženě.

 

V Praze 8. 6. 2007

Podkategorie

Články v této kategorii vyjadřují pouze osobní názory jednotlivých autorů a nemusí se shodovat s postojem Společnosti pro trvale udržitelný život.

Společnost pro trvale udržitelný život
Zpravodaj STUŽ
ISSN 1802-3053


Creative Commons License